Seeing is beliving!

Høstens vakreste eventyr nærmer seg! Nei, jeg prater ikke om høstjakten, men EMO i Hannover som åpner dørene 16. sept. Messer er viktige arenaer både for nettverksbygging og ikke minst for å få demonstrert ny teknologi.

I min tid som leder i industrien har jeg gjentatte ganger opplevd ansatte som vegrer seg for å anskaffe ny teknologi. Det er ikke de aller yngste som utpreger seg her, men de dyktige og solide teknikerne, mellomlederne og fagarbeiderne som føler trygghet i det kjente og som har vært trofast i bedriften i tiår. Felles for disse har vært at å se reklamemateriell, lese om utstyret i blader og til og med se filmer av det ikke overbeviser dem om at det virkelig er mulig at effekten er som beskrevet.

Skal man lykkes i en omstilling med ny teknologi, digitalisering og robotiseringen så må de ansatte som skal bruke utstyret ha troen på det, være nysgjerrig og ønske å sprenge grenser. Så hvordan skape nysgjerrighet hos de ansatte? Min påstand er at seeing is beliving! En tur til EMO hvor mer enn 2.200 utstillere viser frem det aller nyeste og hvor de 130.000 besøkende møter de ypperste produktspesialistene til leverandørene skaper engasjement.
Jeg har vel ikke tall på hvor mange ganger jeg har tenkt at det er umulig å legge cladding/3D maskinering og konvensjonell maskinering som dreiing og fresing ikke kan skje i samme maskinrom. Ja, hvordan løser de problematikken med kjøling på roterende verktøy kombinert med renhet man trenger for få materialet til å binde 100%.  Men nå, når UiT – Norges arktiske universitet venter inn sin første maskin som kan nettopp det – ja da skal jeg reise til Narvik for å se det med egne øyne. Da vil jeg erfare at det går an.

En stor messe er nettopp denne muligheten til å se at det er mulig, til å tenne den gnisten som får hele bedriften til å ville være verdensledende i ny teknologi. Ekstra gledelig er det derfor å se at mange norske bedrifter satser på å sende ansatte til Hannover i år. Mange av våre medlemmer kommer til å være representert og det meldes om mer enn 125 deltakere på fellesreisen fra Norge. I tillegg til å glede meg over alle som får muligheten til å se nytt utstyr jobbe og utføre oppgaver på messeområdet, er nettopp det at et så høyt antall reiser til EMO i år et godt tegn på at optimismen er tilbake i industrien.

God tur – gled dere til ny innsikt og inspirasjon i Hannover!